Sosyal Yardım Yönetmeliği 18 Eylül 2025, 11:30
SAKARYA İLİ KARAPÜRÇEK BELEDİYESİ SOSYAL YARDIM YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönetmelik, Karapürçek Belediyesi sınırları içinde ikamet eden ihtiyaç sahiplerine belediye bütçesinden karşılıksız olarak yapılacak sosyal yardımlarla ilgili usul ve esasları düzenlemeyi amaçlar.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik, Karapürçek Belediyesi sınırları içerisinde ikamet edenlerden ihtiyaçlarını karşılayamayan ve Yardım komisyonu tarafından muhtaç oldukları belirlenen dar gelirli, yoksul, muhtaç, kimsesiz, engelli, asker ailesi, şehit ailesi, gazi, yetim ve öksüz kişileri kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik, 10/7/2004 tarihli ve 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu’nun 7’nci maddesinin üçüncü fıkrasının (d) bendi ile 03/07/2005 tarihli ve 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 14’üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi, 15’inci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi ve 60’ıncı maddesinin birinci fıkrasının (i) bendi hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Ayni yardım: Sosyal inceleme raporu doğrultusunda ihtiyaç sahibine verilen yiyecek, giyecek, yakacak, sıcak yemek, kırtasiye ile 31/05/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu kapsamında sigortalı sayılmayan kişilere veya sigortalı olanlara Sosyal Güvenlik Kurumunca karşılanmayan tıbbi araç-gereç, rehabilitasyon amaçlı protez araç-gereç ve diğer mal ve malzeme yardımlarını,
b) Belediye: Karapürçek Belediyesi’ni,
c) Belediye başkanı: Karapürçek Belediye Başkanı’nı,
ç) Belediye meclisi: Karapürçek Belediye Meclisi’ni,
d) Müdürlük: Karapürçek Belediyesi Kültür ve Sosyal İşler Müdürlüğü’nü,
e) Gerçekleştirme görevlisi: Yardım harcamalarına ilişkin bilgi, belge, iş ve işlemleri düzenleyen personeli,
f) Birleştirilmiş sosyal yardım: Karapürçek Belediyesi sosyal hizmetler etkinlikleri kapsamında muhtaçlığı tespit edilmiş birey ve ailelere yönelik gerçekleştirilecek ayni, nakdi ve geçici süreli barınma yardımlarını,
g) Dar gelirli: Aylık net geliri, asgari ücretin üçte birinden az olan kişiyi,
ğ) Engelli: 01/07/2005 tarihli ve 5378 sayılı Engelliler Hakkında Kanunu’nun 3’üncü maddesinin birinci fıkrasının (c) bendine göre, fiziksel, zihinsel, ruhsal ve duyusal yetilerinde çeşitli düzeyde kayıplarından dolayı topluma diğer bireyler ile birlikte eşit koşullarda tam ve etkin katılımını kısıtlayan tutum ve çevre koşullarından etkilenen bireyi,
h) İhtiyaç sahibi: Kendisini, eşini ve bakmakla yükümlü olduğu çocuklarını, anne ve babasını asgari ücretin net tutarın beşte biri veya daha az gelir, malvarlığı veya kazancı ile geçindiren kişiyi,
ı) Yardım komisyonu: Belediye bütçesinden yapılacak sosyal yardımlardan faydalanacakları inceleyen ve değerlendiren komisyonu,
i) Kimsesiz: Anne, babası, yakını ve koruyucusu olmayan kişiyi,
j) Muhtaç kimse: Bir şeye ihtiyaç duyan, onu başkasından sağlamak zorunda olan, yoksul ve fakir kimseyi,
k) Nakdi yardım: Sosyal inceleme raporu sonucunda belirlenen ihtiyacına göre müracaatçıya verilecek para yardımını,
l) Sosyal inceleme: Ayni ve nakdi yardım hizmetlerinin yürütülmesinde görevli değerlendirme komisyonunun aile ve çevre şartlarıyla sosyal, ekonomik durumlarını kapsayan incelemeyi,
m) Yönetmelik: Karapürçek Belediyesi Sosyal Yardım Yönetmeliği’ni,
n) Yardım: Ayni ve nakdi olarak verilecek yardımları ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Yardımlar ve İçeriği
Yardımlar
MADDE 5-
(1) Yıl boyunca yapılacak yardımların miktarı bütçede belirlenen yoksul ve muhtaçlara ayrılan ödeneğin miktarını geçemez.
(2) Yardımlar, nakdi ve ayni olabileceği gibi kısmen nakdi ve kısmen ayni de yapılabilir. Nakdi yardım yapılması gerekiyorsa bunun gerekçelendirilmesi gerekmektedir. Nakdi yardım, sosyal inceleme raporuyla gerekçelendirildiği takdirde, alışveriş çeki, kupon veya kart şeklinde de verilebilir.
(3) Yardıma muhtaç kişileri üretken duruma geçirmek maksadıyla mümkün ise bunlara iş imkânı araştırılması veya üretkenliklerini kendi aralarında sağlayacak araç ve gereçlerinin alınmasına karar verilebilir.
(4) Yardımlar; devamlı, belirli aralıklarla veya bir defada yapılabilir. Kimlere nasıl ve ne kadar süre ile yardım yapılacağına Yardım komisyonu kararında yer verilir.
(5) Yardım yapılmasına karar verilen kişilere ayrıca bir numara verilir ve yardım kararları mahalle bazında tasnif edilerek muhafaza edilir.
(6) Ayni ve nakdi yardım programlarının uygulanmasında yaşlı, engelli, çocuklar, kimsesiz ve düşkünlere öncelik tanınır.
(7) Yardım taleplerinin karşılanmasında; belediyenin mali durumu, hizmetin ivediliği, muhtaç olma derecesi, başvuru veya tespit sırası dikkate alınır.
(8) Yardımların bağış olarak alınmasında ve dağıtılmasında, 9/10/2005 tarihli ve 25961 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İl Özel İdaresi ve Belediye Hizmetlerine Gönüllü Katılım Yönetmeliği hükümlerine uygun olarak muhtarlıklar, dernek, vakıflar, ilgili kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişilerle iş birliği yapılabilir.
İçeriği
MADDE 6-
(1) Yapılacak yardımlar aşağıda belirtilenleri kapsar:
a) Afet yardımı: Deprem, sel baskını, yangın gibi doğal afet durumlarında yapılacak yardımları,
b) Asker ailesi yardımı: Asker ailelerinden muhtaç olanlara yardım hakkındaki 15/7/1950 tarihli ve 4109 sayılı Kanun gereğince gerekli şartları taşıyan ve istenilen belgeleri hazırlayan asker ailelerine yapılan yardımı,
c) Cenaze yardımı: Belediyenin kimsesiz, yoksul, fakir, muhtaç ve ihtiyaç sahibi kişiler için yaptığı ücretsiz defin işlemleri ile sayılan ihtiyaç sahiplerinin cenaze evlerine yapılan yemek yardımını; yemek yardımının şekli ve nasıl yapılacağı Yardım komisyonu kararında belirtilir,
ç) Engelli yardımı: Engellilere yapılacak ayni veya nakdi yardımları,
d) Gıda yardımı: Yönetmelikte belirtilen usul ve esaslar doğrultusunda, belirlenen gıdalardan oluşan, devamlı ya da aralıklarla dar gelirli, yoksul, muhtaç, kimsesiz, ihtiyaç sahibi, engellilere dağıtılır,
e) Giyim yardımı: Elbise, palto, kaban, yağmurluk, çorap, şapka, ayakkabı ve benzeri giyim eşyasını,
f) İçme sütü yardımı: İlçede bulunan anaokulu ve ilköğretim okulu öğrencilerine öğretim süresince yapılan pastörize süt yardımını,
g) Kırtasiye yardımı: İhtiyaç sahibi öğrencilere yapılacak yardım, defter, kitap, araç-gereç, çanta ve kırtasiyeden oluşur,
ğ) Sağlık yardımı: 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu kapsamında sigortalı sayılmayan kişilere veya sigortalı olanlara Sosyal Güvenlik Kurumunca karşılanmayan tedavi, ilaç, tıbbi araç-gereç, rehabilitasyon amaçlı protez araç-gereç ve diğer ayni yardımları,
h) Sosyal yardım: İhtiyaç sahibi olan ilköğretim ve lise öğrencilerine veya ailelerine; kırtasiye, giyim, gıda, yakacak, barınma, ulaşım giderleri için eğitim dönemi içinde verilen birleştirilmiş sosyal yardımı,
ı) Sosyal market: Kent içerisinde ihtiyacından fazla kullanılmış fakat kullanılabilir nitelikte olan veya kullanılmamış ayni yardıma elverişli eşyalara sahip kişilerden bu eşyaların toplanması, kullanılabilir hale getirilmesi ve kent içerisindeki ihtiyaç sahiplerine dağıtılarak ulaştırılmasını,
i) Tamirat yardımı: Muhtaç vatandaşların ikamet ettikleri konutlarının tamiratı için yapılan malzeme ve işçilik yardımlarını,
j) Yakacak yardımı: Yönetmelikte belirtilen koşullara uygun şekilde ve ihtiyaç sahiplerine yapılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Müracaat Şekli ve Tespit
Müracaat Şekli
MADDE 7-
(1) Yardım talebinde bulunmak isteyenler, bağlı oldukları mahalle muhtarlıklarından alacakları yerleşim yeri ve muhtaçlık belgesi ile birlikte talep ettikleri yardıma ilişkin dilekçe ile Karapürçek Belediye Başkanlığına başvurabilirler.
(2) Yapılan müracaatlar, başkanlıkça sekretarya görevini yürüten Kültür ve Sosyal İşler Müdürlüğüne havale edilir. Kültür ve Sosyal İşler Müdürlüğünce talepler, bu Yönetmelik kapsamında değerlendirilmek üzere komisyona iletilir.
(3) Yapılacak yardımın türüne göre istenecek belgeler, 29/06/2009 tarihli ve 2009/15169 sayılı Kamu Hizmetlerinin Sunumunda Uyulacak Usul ve Esaslara İlişkin Yönetmelik’in 8’inci maddesine uygun olarak aşağıdaki şekilde belirlenir:
a) Kimlik belgesi fotokopisi,
b) Yerleşim yeri belgesi,
c) Muhtaçlık belgesi,
ç) Engelli yardımı için engelli sağlık kurulu raporu,
d) Asker ailesi yardımı için askerlik belgesi,
e) Öğrenci yardımı için öğrenci belgesi,
f) Afet yardımı için afet hasar tespit raporu,
g) Cenaze yardımı için ölüm belgesi.
(4) Müracaatlarda, gerekli bilgi ve belgeler komisyon görevlilerince mümkün olduğunca gizli olarak ve muhtaçların onurlarını zedelemeyecek biçimde kabul edilir, dosyalanır.
Muhtaç Durumda Olduğu Halde Yardım Komisyonuna Bizzat Müracaat Edemeyenler
MADDE 8-
(1) Yardıma muhtaç olduğu halde herhangi bir nedenle belediyeye müracaat edemeyenler için ikamet ettikleri mahalle muhtarlarının, imamların, öğretmenlerin, yakınlarının, belediye meclis üyelerinin, komşularının bu kişiler adına yaptıkları müracaatlar kabul edilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Yardım Komisyonu
Yardım Komisyonunun Oluşumu
MADDE 9-
(1) Yardım komisyonu, belediye başkanı ya da görevlendireceği belediye başkan yardımcısı başkanlığında, bir başkan ve dört üyeden olmak üzere toplam beş kişiden oluşur. Komisyon üyeleri, belediye meclis üyeleri ile belediyede görevli memurlar ve müdürler arasından bir yıl süre ile görevlendirilir. Aynı üyelerin yeniden görevlendirilmesi mümkündür. Komisyon sekretaryasını Kültür ve Sosyal İşler Müdürlüğü yürütür.
Yardım Komisyonu Kararı ve Toplantıları
MADDE 10-
(1) Yardım komisyonu salt çoğunlukla toplanır, kararlar katılan üyelerin çoğunluğuyla alınır. Oylama açık oylama yöntemiyle yapılır. Oyların eşitliğinde komisyon başkanının bulunduğu tarafın kararı geçerlidir.
(2) Yardım komisyonu üyelerinin izinli ya da raporlu olduğu sürelerde görevlerini vekaleten yürütenler komisyon toplantılarına katılır.
(3) Yardım komisyonu, gereklilik hallerinde ihtiyaç sahiplerini belirlemek ve taleplerini değerlendirmek için başkanının çağrısı üzerine toplantı yapabilir.
Yardım Komisyonun Görevleri
MADDE 11-
(1) Komisyonun görevleri:
a) Sosyal yardım talebinde bulunan kişilerin seçiminde kullanılacak formları hazırlamak ve ihtiyaç sahiplerine dağıtmak,
b) Sosyal yardıma ihtiyacı olan kişileri belirlemek ve listelerini hazırlamak,
c) Sosyal yardım talebinde bulunan kişilerden yardım çeşitlerine göre istenecek belgeleri, 29/06/2009 tarihli ve 2009/15169 sayılı Kamu Hizmetlerinin Sunumunda Uyulacak Usul ve Esaslara İlişkin Yönetmelik’in 8’inci maddesine uygun olarak tadadi şekilde belirlemek; bu belgeler arasında kimlik belgesi fotokopisi, yerleşim yeri belgesi, muhtaçlık belgesi, engelli sağlık kurulu raporu, askerlik belgesi, öğrenci belgesi, afet hasar tespit raporu ve ölüm belgesi yer alır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Araştırma
Araştırma
MADDE 12-
(1) Yardım için yapılan müracaatlarda beyan esas olduğundan, dilekçede beyan edilen bilgi ve belgeler gizlice araştırılır. Bu araştırmalar, gerektiğinde Emniyet Müdürlüğü, Vergi Dairesi, Tapu Sicil Müdürlüğü, Belediye ve Muhtarlık nezdinde komisyonca yapılır.
(2) Müracaatların değerlendirilmesi aşamasında Karapürçek Belediyesi, Kaymakamlık Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakfı, Muhtarlıklar ve diğer ilgili birimlerin kayıtlarından da istifade edilir. Değerlendirme kıstası olarak ana unsur, ilgili Kaymakamlık tarafından verilecek olan ihtiyaç muhteviyatını delillendiren belge/belgelerdir.
ALTINCI BÖLÜM
Değerlendirme
Değerlendirme
MADDE 13-
(1) Kültür ve Sosyal İşler Müdürlüğünce, gerektiğinde Zabıta ve Emniyet Müdürlüğü aracılığıyla başvuru veya durum tespit belgeleri hakkında ekonomik ve sosyal durumun tespitine yönelik yerinde inceleme yaptırılabilir ve inceleme raporu düzenlenir.
(2) İnceleme raporunda başvuranların genel durumları, istekleri ve ihtiyaçlarıyla ilgili toplanan bilgiler belirtilir. Başvuranın evrakları sosyal inceleme raporuyla birlikte karara bağlanmak üzere komisyona gönderilir.
(3) Belediye, bu Yönetmelikte belirtilen şartları taşıyan kişilere yardımda bulunur.
Değerlendirme Kriterleri
MADDE 14-
(1) Yönetmelik kapsamında yapılacak sosyal yardımlar, Yardım komisyonu tarafından aşağıda verilen kriterler göz önünde bulundurularak yardım yapılıp yapılmamasına karar verilir. Yapılacak yardımların türüne göre, kriter ve puanlama şekli Yardım komisyonu tarafından belirlenir:
a) Ailenin bireylerinin iş durumu,
b) Ailenin net gelirleri,
c) Ailede yaşayan kişi sayısı,
ç) Ailedeki öğrenim gören kişi sayısı,
d) Anne ve babanın sağ veya ölü durumu,
e) Barınma durumu,
f) Başka kurumlardan alınan yardımlar,
g) Engelli durumu,
ğ) Ev, tarla ve arsa gibi taşınmazların mülkiyet durumu,
h) Medeni hali.
(2) Yardımlar, Yardım komisyonu tarafından yapılan derecelendirme sonucunda 100 puan üzerinden, en yüksek puan alandan başlamak üzere, büyükten küçüğe sıralanarak yapılır.
(3) Her yıl belediye bütçesinde belirtilen miktar doğrultusunda 2025 yılı içerisinde her üç ayda bir 5.000 TL olarak belirlenen, sonraki yıllarda Değerlendirme komisyonu tarafından belirlenecek süre ve meblağ kadar nakdi yardım, başvuru sahibinin taşıdığı kriterler çerçevesinde, Yardım komisyonu tarafından yapılan derecelendirme neticesinde 100 puan üzerinden:
a) 0-50 puan arası yardım uygun değil,
b) 51-65 puan arası azami net asgari ücretin %20 oranında nakdi veya ayni yardım,
c) 66-80 puan arası azami net asgari ücretin %40 oranında nakdi veya ayni yardım,
ç) 81-100 puan arası azami net asgari ücretin %60 oranında nakdi veya ayni yardım olarak yapılabilir.
(4) İlçe sınırları içerisinde yaşayan 70 yaş ve üzerindeki vatandaşlarımıza, başvuruları halinde yukarıda belirtilen şartların mevcut olduğu tespiti üzerine, üç ayda bir periyodik olarak 2025 yılı için 5.000 TL, sonraki yıllarda ise Değerlendirme komisyonu tarafından belirlenecek süre ve meblağ kadar nakdi yardım yapılabilir.
(5) İlçede yeni doğan bebeklerin anne ya da babasına, bebek iki yaşını doldurana kadar (24 ay), başvuruları halinde yukarıda belirtilen şartların mevcut olduğu tespiti üzerine, üç ayda bir periyodik olarak 2025 yılı için 5.000 TL, sonraki yıllarda ise Değerlendirme komisyonu tarafından belirlenecek miktar kadar nakdi yardım yapılabilir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Sosyal İnceleme Raporları
Sosyal İnceleme Raporları
MADDE 15-
(1) Komisyon tarafından düzenlenen sosyal inceleme raporlarında; muhtaç durumdaki kişilerin geçmişteki yardım talepleri, geçmişte yapılan yardımlar, durumlarındaki değişiklikler; halihazırdaki özellikleri, kişisel ve ailevi bilgiler yanında, sosyal ve ekonomik durumları, mahalli imkânlar, ikamet edilen yer ve konut durumu ile varılan kanaat ve ihtiyaç içindeki kişilerin ne tür bir yardımdan veya hizmetten faydalanmasının uygun olacağı, yardımın miktarı, süresi ve şekli ile ilgili hususlara yer verilir.
(2) Sosyal inceleme raporu kişisel nitelikte gizli belgedir.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Giderin Gerçekleştirilmesi
Harcama Talimatı
MADDE 16-
(1) Bütçenin sosyal yardım ödeneğinden harcama yapılabilmesi için harcama yetkilisinin harcama talimatı vermesiyle mümkündür. Harcama talimatlarında hizmet gerekçesi, yapılacak işin konusu, tutarı, süresi, kullanılabilir ödeneği, gerçekleştirme yöntemi ile görevli kişilere ilişkin bilgiler yer alır.
Gerçekleştirme Belgeleri ve Ödeme İşlemleri
MADDE 17-
(1) Yardım giderlerinin mevzuata uygun şekilde gerçekleştirilmesini sağlamak amacıyla Harcama Yetkilisi tarafından bir memur Gerçekleştirme Görevlisi olarak görevlendirilir.
(2) Giderlerin gerçekleştirilmesi, harcama yetkilisinin ödeme emri belgesini imzalamaşı ve tutarın hak sahibine ödenmesiyle tamamlanır.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Sosyal Yardımların Kesilmesi
Sosyal Yardımın Kesilmesi
MADDE 18-
(1) Aşağıdaki hallerde sosyal yardımlar kesilir:
a) İlgililer önceden bilgilendirilir ve gerekirse kendilerinden yazılı taahhütname alınabilir, cezai müeyyideler genel hükümlere göre uygulanır. Müracaat formunda gerçeğe aykırı beyanda bulunulması veya istenilen belgelerin sahte ya da yanıltıcı olduğunun tespit edilmesi; bu durumda yapılmış olan nakdi ve ayni yardımlar ilgililerden kanuni faizi ile birlikte tazmin edilir.
b) Geçerli bir mazeret olmaksızın üç ay aralıksız olarak yardımın alınmaması durumunda,
c) Öğrenci yardımlarında, öğrencinin okuldan uzaklaştırma cezası alması veya okulla ilişiğinin kesilmesi durumunda,
ç) Yardımın istenmediğine dair dilekçe verilmesi.
ONUNCU BÖLÜM
Dosya İşlemleri ve Tutanaklar
Dosya
MADDE 19-
(1) Sosyal yardım talebinde bulunan herkese bir dosya açılır ve tüm evraklar bu dosyada takip edilerek sonuçlananlar bu dosyada saklanır.
Tutanaklar
MADDE 20-
(1) Kişilere yapılan her türlü yardımlar için teslim ve tesellüm tutanakları düzenlenir ve dosyasında saklanır.
ON BİRİNCİ BÖLÜM
Yürürlük ve Yürütme
Yürürlük
MADDE 21-
(1) Sayıştay’ın görüşü alınarak hazırlanan bu Yönetmelik ilanı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 22-
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini Karapürçek Belediye Başkanı yürütür.
EK-1: Sosyal Yardım Değerlendirme Kriterleri Cetveli
(1) Yardım komisyonu, başvuruları aşağıdaki bilgileri esas alarak 100 puan üzerinden değerlendirir:
a) Ailenin bireylerinin iş durumu (0-10 puan),
b) Ailenin net geliri (0-15 puan),
c) Ailede bulunan kişi sayısı (0-10 puan),
ç) Ailedeki öğrenim gören kişi sayısı (0-10 puan),
d) Anne veya babanın hayatta olup olmadığı (0-10 puan),
e) Barınma (0-15 puan),
f) Başka kurumlardan alınan yardım (0-5 puan),
g) Engelli durumu (0-15 puan),
ğ) Ev, tarla veya arsa gibi taşınmaz mülkiyeti durumu (0-10 puan).